onsdag 18 juli 2012

Ryttarkaka

En riktigt god kaka till fikat! Riktigt vad den har med ryttare att göra är jag lite osäker på, men tror kakan är hästen och glasyren sadeln. Hur som! En lite seg chokladkaka underst med ett knäckliknande täcke med kokos uppe på är en riktig favorit som min mormor ofta serverar. Jag föredrar att skära kakan i små trekanter, både för att det är snyggt och för att kakan är ganska söt. Jag föredrar att grädda mina till ganska brun färg uppe på då jag tycker det blir godare, men oftast låter man bara glasyren få en lite gyllende färg.

Ryttarkaka 1 långpanna 30x45cm
Kaksmet
  • 175g Smör
  • 4 Ägg
  • 6dl Socker
  • 3dl Vetemjöl
  • 1dl Kakao
  • 2krm Salt
  • 1tsk Vaniljsocker
Glasyr
  • 75g Smör
  • 2dl Socker
  • 1½dl Grädde
  • 1dl Ljus Sirap
  • 200g Kokos (1 Påse)

 Starta ugnen på 225°C.
Smält 175g smör i en kastrull. Vispa ägg och socker luftigt i en bunke, rör ner resten av ingredienserna för smeten, bred ut på bakplåtspapper i en långpanna och grädda i mitten av ugnen i 10 minuter. Under tiden gör du glasyren, blanda allt utom kokosen i kastrullen, koka upp och låt puttra ett par minuter, rör hela tiden så det inte bränner vid. Tillsätt kokosen och koka 2 minuter till. Ta ut den halvfärdiga kakan, bred försiktigt ut glasyren jämt på toppen, grädda i ytterligare ca 10 minuter eller till glasyren fått önskad färg. Låt kakan svalna under bakduk. Ljummen eller kall går kakan lätt att skära, förslagsvis med en pizzaslicer. Jag skär bort kanterna samt använder linjal för att få snyggt uniforma bitar!
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar