onsdag 16 november 2011

Älgskavsgryta med trattkantareller och potatismos

Älgskav, lite vardagslyx sådär. Finns i frysdisken för ~30 kr och kan bli en snabb god och lite lyxig måltid på nolltid! Dessutom ett bra tillfälle att använda lite av svampen som plockades i höstas, den ligger i frysen redo att användas bara jag kommer ihåg den! 

Älgskavsgryta 2 portioner
  • 1 paket (240 gram) Älgskav
  • 1 Gul Lök
  • 1 klick Smör
  • 0.5dl Grädde
  • 1-2dl Mjölk
  • ½ Svampbuljongtärning
  • 1 tsk Soja
  • Persilja
  • Vitpeppar
  • Salt & Peppar
  • Trattkantareller eller annan svamp
Börja med att skala och skiva potatisen för potatismoset, koka till den är mjuk, gör inget om den kokar för länge. Skär älgskaven medan den är lite frusen, grovhacka löken och fräs den genomskinlig i smöret tillsammans med svampen någon minut, tillsätt skaven och låt det fräsa nån minut till. Tillsätt mjölk, grädde, buljongtärning, soja, lite salt och lite vitpeppar. Rör ihop och låt puttra en liten stund, tillsätt rikligt med persilja och smaka av. Tillsätt mer salt och peppar om det behövs. Häll av potatisen, tillsätt lite mjölk, salt, peppar och en klick smör. Mosa till önskad konsistens, tillsätt mer mjölk om det blir för torrt. Servera med lingonsylt och lite extra persilja på toppen!
Se vad jag hittade i skogen tidigare i höst, även nybörjare kan  fynda!
Trattkanrareller till vänster, kantareller till höger.  
 Jag är så glad att jag kunde följa med min mamma och syster ut i svampskogen tidigare i höst, blev ungefär 6 liter trattkantareller och 1 liter kantareller för mig. Tar lite tid att rensa men sen är det bara att förvälla det man inte behöver direkt. Förväll genom att lägga i en stor gryta och låt puttra på svag värme till den mesta vätskan är borta, inget fett behövs. Men var beredd på hur lite det blir när det är färdigt, om det nu går! Frys ner i små eller stora påsar, gärna i platta paket så dom går att bryta av även frusna, perfekt till tillfällen som detta! :) Otroligt mycket smidigare både att göra och använda och dessutom godare än att torka svampen! Men givetvis kan man använda championer från affären om man inte har guld i frysen, låt puttra tillsammans med löken i så fall. :)

Det är inte svårt att göra potatismos!
Kom bara ihåg att man äter mer när det är mosat, varför vet jag inte.
Fantastisk måltid på 20 minuter! :)
Något som min mamma har lärt mig, som jag nu tänkte föra över till er stackars läsare.
Matlagningsgrädde är meningslöst. Den kostar lika mycket som riktig grädde, och är bara grädde blandat med mjölk, blanda själv istället och få det som du vill ha det! Finns andra blandade produkter, exempelvis Grahamsmjöl (vetemjöl + kruskakli) och Rågsikt (vetemjöl + rågmjöl).

Buljong gör det enkelt att laga mat, köp hellre pulver än tärningar, men det är ännu bättre med fond, då slipper du alla smakförstärkare som glutamat, som smakar "gott" och finns i kött & grillkrydda, aromat, grilkrydda, stripskrydda, buljongtärningar och buljongpulver, men även i väldigt mycket färdigmat och pås-såser, med mera! Använder man det i allt man lagar, så smakar allt snart likadant, och det är ju slöseri på bra råvaror! Men visst att det är praktiskt ibland, men använd med måtta! Och ja, jag vet att receptet ovan har en halv buljongtärning. :)
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar