fredag 2 december 2011

Pasta med Skinksås, skolmatklassikern.

Det finns ju en del skolmat man verkligen inte saknar, även om jag måste säga att jag har fått äta rätt gott under min skolgång. Men det finns ju även dom saker som faktiskt saknas, ett sånt exempel för mig är pasta med skinksås. Så varför inte göra ett försök? Det blev riktigt gott! Jag gör såsen på mjölk och reder av istället för att dränka det i ost och grädde för att få det krämigt!

Pasta med skinksås
Parmesan är gott till allt.
  • 1 Gul Lök
  • 1 Klyfta Vitlök
  • 400g Rökt Skinka (Ojämna bitar!)
  • 3-4dl mjölk
  • 1dl grädde
  • 50g God Riven Ost
  • Hackad Persilja
  • Salt & Peppar
  • 1½msk Maizena

 Koka pastan. Hacka skinka, lök och vitlök och fräs i olja i en bra belagd panna ett par minuter, häll på mjölk och grädde och låt puttra på låg värme medan du river osten. Blanda maizena med lite vatten och rör bort klumparna, häll i såsen och rör om, låt puttra två minuter till. Tillsätt osten och en stor nypa hackad persilja och rör till osten har smält. Smaka av och känn om du behöver salt och peppar. Häll av pastan när den är färdig och spola av den snabbt så den inte klibbar. Servera snarast och riv gärna lite parmesan på toppen!

Ojämna skivor är ett grymt bra alternativ när det kommer till exempelvis skinksås, makaronipudding, skinksallad eller pizza. Samma skinka säljs skivad för tre gånger högre pris. Köp en ost du tycker om, och ska du ha riven ost så riv den själv, det som går att köpa färdigrivet är knappt ost och dessutom svindyrt. Jag brukar köpa en stor bit av Norrmejeriers Herrgårdsost, river ner den till lagom storlek och stoppar den rivna osten i frysen. Den funkar bra till det mesta, både smält och till gratinering, för att inte tala om på bröd!
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar