torsdag 29 december 2011

Riktiga Frasvåfflor

Våfflor... Smaka på det ordet, väcker det inte stora minnen? Det har krönt många minnen från min barndom, senare har det fallit över i diskussioner om bakpulver mot jäst och till och med samarin för att få frasiga våfflor. Men det jag har lärt mig är att man behöver varken eller för att göra riktiga frasvåfflor, våfflor som man inte behöver verktyg för att dela. Luftiga och fruktansvärt goda bara som dom är, helt utan tillbehör. Receptet är skalat ner för att passa en liten förpackning grädde. Originalreceptet kommer från Laisalidens Restaurang där min kära mamma jobbade i mitten av 70talet, på den tiden då det var svårt att ta betalt för fika, så det var tvunget att vara något alldeles speciellt.. 

Riktiga Frasvåfflor, ca 7 st
Lagom tjock smet, grädden vispades med maskin.
Håller  i kylen en dag eller två.
Testa även annat mjöl hälften rågmjöl blev riktigt bra!

  • 2½dl Vispgrädde
  • 1¾dl Vetemjöl
  • 1dl Iskallt Vatten
  • ½tsk Salt
 Kyl vattnet med en isbit och vispa grädden ordentligt hårt i en skål, rör ner mjöl och det iskalla vattnet för hand till inga klumpar finns kvar. Smörj våffeljärnet före första våfflan och grädda med en ca ¾dl stor klick lite åt gångjärnsisdan till i våffeljärnet så trycks det jämt ut, smeten rinner ju inte! Lägg upp på galler eller direkt på 
tallrik för att ätas omedelbart.

Våfflorna blir lätta, luftiga, frasiga och vansinnigt goda!
Förstör inte frasiga våfflor genom att lägga dom på hög eller eller dränka i blöt sylt så det bara blir pannkaka kvar. Jag föredrar att koka blåbärsmarmelad istället för blåbärssylt av just denna anledning. Glassen på bilden är min alldeles egna Stracciatella och den var ett minst sagt kungligt tillbehör till våfflan med sina mörka chokladbitar som kommer som en glas överaskning varje gång! Våffeljärnet ställs med fördel på spisen på tidning/papper under och fläkten igång. Jag hoppas jag har lärt någon nått nytt! Stort tack till mamma för receptet!
Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar