tisdag 29 november 2011

Mörk Chokladglass

Istället för den halvbleka chokladglassen som går att köpa så bestämde jag mig för att göra en ordentligt chokladig chokladglass som smakar mörk choklad, har gjort ett par försök och här är vad jag har kommit fram till, och den är god, jag lovar! Blev 7 bilder för att illustrera, men det är absolut inte svårt. Jag har inte testat utan glassmaskin, så vet inte hur bra det blir.

Chokladglass ca 6-7dl

  • 1 Ägg
  • 1dl Brun Farin
  • 2½ dl Mjölk
  • 1dl Vispgrädde
  • 2msk Kakao
  • 100g God Mörk Choklad
Chokladsås ca 1dl
  • 2msk Kakao
  • 2msk Strösocker
  • 2msk Vatten

Vispa ägg och brun farin till ett luftigt skum i en skål. Hacka chokladen grovt, lägg i en liten kastrull tillsammans med kakao, mjölk och grädde, värm och rör till chokladen har smält. Blanda i äggsmeten och värm försiktigt under omrörning till det tjocknar lite, dock ej varmare än 85°C, kolla med termometer! Häll genast över i en skål eller kanna som täcks med lock och sätts i vattenbad med isbitar för att kallna snabbt. Diska ur kastrullen och gör chokladsåsen direkt. Blanda ingredienserna koka upp och låt puttra några minuter på låg värme under omrörning, häll i en liten skål och låt kallna. Låt glassmeten kallna ordentligt, den kommer tjockna ganska mycket som ni ser i en bild här nedanför! Häll eller skopa ner smeten i glassmaskinen och starta innan det hinner frysa fast, kör till glassen är fast och ser torr ut, ca 20 minuter beroende på maskin. Sleva över glassen i en lämplig fryslåda, häll på en del av chokladsåsen och blanda försiktigt så glassen blir merlerad. På med lock och frys ner ett par timmar för att se det färdigfrusna resultatet, smaka och njut! Håller sig i frysen en vecka eller två, så vänta inte för länge! Kvarvarande chokladsås håller nån dag övertäckt i kylen.
Chokladsmeten snart färdig
Så fast blev smeten när den kallnade
Ser färdigt ut!
Lagom mycket chokladsås
En kula räcker, len och fin, lite ljusare färg än mörk choklad!
Självklart ska man smaka innan man stoppar in glassen i frysen, men det är svårt att veta konsistens och kulbarhet innan den har fått frysa till ett par timmar. Den här var inget som helst problem att kula direkt från frysen, konsistensen är nästan magiskt len och chokladsmaken så intensiv att man inte tror det är glass man äter. Precis som mörk choklad mättar den bra och efter den här lilla kulan kände jag mig tämligen nöjd! Smeten blir nästan som chokladfromage och just därför kommer jag använda den i min födelsedagstårta den 24e!

Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Aaah! Just det, mysigt med födelsedag på en sådan fin dag :) Glassrecepten ser väldigt läckra ut! Kram

    SvaraRadera
  2. En mycket god glass även utan den dekorativa chokladsåsen! På så sätt blir det härligt enkla receptet ännu enklare. Din glass är nu mitt nya favoritrecept till min glassmaskin.
    /Johan

    SvaraRadera