måndag 2 januari 2012

Knådfritt havrebröd i jäskorg

Dessa jäskorgar, har ni hört talas om dom? Det senaste inom brödbak. Jag måste erkänna att jag var lite skeptisk med tanke på vad dom kostar.. Sen råkade jag få en i julklapp, har nu testat lite och kommit fram till följande: jag har aldrig bakat så fina bröd förut! Degen håller formen bättre utan att flyta ut. Det går även att använda brödformar, grytor, skålar och durkslag med mjölad bakduk istället för jäskorg. Så hur har jag gjort? Tog ett par bilder för att tydligt demonstrera en gång för alla hur man använder en jäskorg, skriver receptet i sin helhet och förklarande bildtext vid bilderna, kom ihåg att det går att klicka för att se dom större. Som vanligt använder jag våg då det är lättast att måtta mjöl då.

Havrebröd i Jäskorg
Bakdags!
  • 10g Jäst
  • 5g Salt
  • 10g mjukt Smör
  • 500g Kallt vatten
  • 150g Durumvetemjöl
  • 100g Havregryn
  • 25g Kruskakli
  • 375g Vetemjöl special
  • Jäskorg 30*14cm

Kvällen innan, smula jästen i en 3L bunke, tillsätt resten och blanda ordentligt, degen behöver ej knådas. Täck med plast och låt jäsa över natten, minst 10 timmar men gärna mer.

Dags att baka. Första gången du använder jäskorgen? Pensla insidan med matolja. Mjöla en bakduk med durumvetemjöl, häll varsamt ut degen på duken, mjöla fingrarna och dra ut degen till en kvadrat lika lång som jäskorgen. Rulla ihop degen till en limpa med skarven uppåt, mjöla in jäskorgen och lägg över limpan och vänd runt med hjälp av bakduken. Låt jäsa övertäckt med en plast i ca 1 timme.

Starta ugnen på 250°C i god tid, ställ en liten rostfri form på botten av ugnen. När det jäst färdigt: Ta ut plåten, lägg på bakplåtspapper och tippa försiktigt ut limpan från jäskorgen i mitten av plåten, kom ihåg att plåten är varm. Ställ in i mitten av ugnen, och häll in ca ½dl vatten i den rostfira formen i botten av ugnen för ånga i ugnen, grädda brödet i 30 minuter eller till innertemperaturen är 96°C. Öppna ugnsluckan efter en kvart för att vädra ut fukten så brödet får fin färg, Men inte tidigare då fukten låter brödet expandera i ugnen.

Låt brödet svalna på ett gallet och skär helst inte upp det medan det är för varmt så brödet torkar.

Undersidan degen är inte kladdig, lätt att dra ut till en kvadrat!
Skarven uppåt, verkar passa jäskorgen
Ser skönt ut! Bråka inte med degen i onödan, den jämnar till sig under jäsning.
Het gräddning! Med ugnslampa kan man följa förloppet.
Bra med ett extra galler, riskfyllt att ta det heta från ugnen!
Tillräckligt luftigt för min smak, och otroligt gott!
Hoppas detta kan vara till hjälp för någon, även om korgen är relativt dyr för ca 200 kr är det nog en toppenpresent till en bakintresserad, såhär fint och högt bröd har inte jag bakat förut, och jag har bakat en del! Utan jäskorg flyter degen lätt ut under gräddning. Jag är supernöjd och kommer fortsätta använda jäskorgen, kom ihåg att den varken ska diskas eller köras i ugn, kan dock torkas i eftervärmen i ugnen, dock inte innan det svalnat under ca 125°C! Durumvetemjölet ger brödet fin skorpa och brödet blir fantastiskt att rosta! Övriga saker så som valnötter, oliver, solroskärnos, linfrö, russin eller dylikt räknas naturligtvis utöver dessa 650g, då dom inte absorberar vatten.
Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Hej

    Du skriver 650 gram total mjölmängd i texten men räknar jag samman summorna i receptet så blir det bara 600 gram. Vad ska det vara?

    SvaraRadera
  2. Hej
    Detta blir jättegott bröd. Tack.
    Men du skriver att det skall vara 650 gram mjöl men i ditt recept får jag det bara till 600 gram. Vilket är det korrekta? Mvh Susanne

    SvaraRadera