söndag 11 december 2011

Stracciatella, dvs Vaniljglass med krossad choklad :)

I min ungdom så var nog krossad choklad min favoritglass, något som jag har saknat sen jag märkte att jag var laktosintollerant.. men efter att ha varit i Italien två vändor så har jag ätit jävligt mycket god glass! För Italien borde vara lika känt för sin glass som för sin matlagning! Den som är i Italien på semester och köper GB på hotellet borde åka hem direkt. Men man behöver inte åka ända dit för att äta fantastisk glass, ibland går den att köpa, men den går alltid att göra hemma! Att hacka choklad och blanda i glassen blir inte samma sak som att smälta och hälla i den, glassen hålls vit och chokladen bryts i lagom stora bitar.

Stracciatella ca 7dl

  • 1 Ägg.
  • 1dl Florsocker
  • 1dl Mjölk
  • 1+1½dl Vispgrädde
  • ½tsk Svart Vaniljpulver
  • 75g God Mörk Choklad

 Knäck och vispa ägget luftigt med elvisp i en liten skål, blanda i florsockret och fortsätt vispa, blanda i 1dl grädde och vispa lite till, det blir inte särskilt luftigt. Vispa resten av grädden hårt tillsammans med vaniljpulvret. Låt skålarna svalna minst 30 minuter i kylskåp. Ta fram din glassmaskin, blanda försiktigt ner 1dl mjölk i skålen med grädde så den går att hälla. Starta maskinen, häll ner båda smetarna och låt maskinen gå ca 10-20 minuter till glassen har bra konsistens. Smält chokladen under tiden så den hinner svalna. Jag smälter den i vattenbad men gör på det sätt du föredrar. När glassen är fast och luftig, medan maskinen fortfarande går så häller du den smälta chokladen i en tunn fin stråle, chokladen stelnar när den möter glassen och maskinen bryter sönder chokladen i små fina bitar. Stäng av maskinen och sleva upp den mjuka för servering direkt, eller låt den frysa helt i en bra fryslåda ett par timmar så får en glass som går att kula. Tänk på att hemgjord glass inte håller lika bra i frysen som fabriksgjord, så avnjut den inom en vecka eller två.
Så smälter jag choklad, supersmidigt!
Luftigt som vispad grädde!
Med mer choklad än det ser ut :)
Luftig glass som gick lätt att kula, kulan föll dock sönder lite :)
Otroligt god och luftig glass! Sötman från vaniljglassen blandat med chokladen är så otroligt gott! Man kan tro att hemgjord glass är onyttig, den här blir ca 10-15% fett på vikt, mindre i volym, men man äter ju heller inte särskilt mycket. Hackar man och blandar i chokladen istället blir det mycket småbitar och damm som färgar glassen. Vaniljpulver är alltså malda frön från vaniljstänger, och det är därför nästan svart! Säljs kravmärkt i små burkar på 10 gram. Vaniljsocker funkar men det här blir bättre! Man får givetvis smälta choklad som man vill, jag föredrar att göra det såhär, lätt att misslyckas i micro. Jag har blivit så otroligt sugen medan jag har skrivit det här, så måste nog ta en kula av både denna och chokladglassen! Jag har inte testat detta recept utan glassmaskin.

Lycka till!

5 kommentarer:

  1. Anledningen att det blir bättre om man smälter chokladen istället för att hacka är att man sänker smältpunkten genom att inte temperera chokladen - bra i glass då munnen blir kall och tempererad choklad (som man t.ex. köper) med för hög smältpunkt innebär smaklösa och fettiga chokladbitar som inte smälter i munnen. Så då vet du.
    Fin blogg!

    SvaraRadera
  2. Ahaaa, bra att veta, tacktack! :)

    SvaraRadera
  3. Stämmer verkligen proportionerna? Jag tror jag följde receptet men fick bara max 0.5 l glass. En effekt till var att den då frös väldigt snabbt i glassmaskinen, så även om jag hällde i chokladen så fort den var klar (c:a 10 min) så var glassen så hård att chokladen inte riktigt blandade sig utan hamnade mest ovanpå.

    Det och att det blev hög mängd choklad i förhållande till glass får mig att misstänka att det ska vara lite mer "glassmassa". Efter lite arbete blev dock glassen jättegod :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mängden glass man får beror ju helt på hur mycket luft som kommer med i glassen, precis som när man vispar grädde. Att få en luftig (och därmed mjuk) glass är lite av konsten med glassmakandet och det handlar ju både om smeten i sig och hur snabbt den fryses ner som beror på temperatur på ingredienser och hur effektiv glassmaskin man har. Har man ingen glassmaskin så är det väldigt svårt att få bra resultat.

      Jag har själv testat receptet flertaler gånger innan jag skrev det, och har fått glass som går att göra snygga kulor av rakt ur frysen. :)

      Jag hoppas du inte blir avskräckt från att göra glass Torbjörn och att du vågar testa igen. :)

      Radera
    2. Absolut, glassen blev ju väldigt god. Får se till att vispa mer nästa gång (eller kanske anpassa receptet bättre för min del) :)

      Radera