lördag 4 februari 2012

Kastade havrepannkakor

För ett par år sen bestämde jag mig för att det var för tråkigt att steka pannkakor. Så jag bestämde mig att lära mig kasta när jag vänder dom istället för att använda stekspade, och tänk så mycket roligare det är! Det är nog svårt att argumentera att det blir godare.. Men det blir iaf en stekspade mindre i disken ;) Dessutom minskar risken att trasa sönder dom. Kan hända att dom viker sig om man är oförsiktig men det går att vända tillbaks med hjälp av en gaffel. Själv tycker jag inte att pannkakor är middagsmat, mer kanske mellanmål eller efterrätt. Men varför inte till crêpes? Ska man kasta pannkakor rekommenderar jag helhjärtat en belagd stekpanna med mjukt rundade kanter, gjutjärn är för tungt för lilla mig iaf, och varför slita i onödan?

Havrepannkakor ca 6st
  • 2dl Vetemjöl
  • 1dl Skrädmjöl eller mixade Havregryn
  • 1tsk Salt
  • 5dl Mjölk
  • 3 Ägg
  • 2msk Smör

Blanda det torra i en bunke, tillsätt hälften av mjölken och rör om till inga klumpar återstår, elvisp funkar toppen. Blanda i resten av mjölken och knäck äggen direkt i bunken eller i ett separat glas och häll i och blanda väl. Ta en stor stekpanna du gillar med en liten klick smör, bättre att smörja lite mellan pannkakorna vid behov istället för att ta allt på en gång.  Bryn till smöret tar färg och klicka i ca 1 dl smet till en 28cm stekpanna, luta stekpannan lite så smeten rinner ut jämt. Dra ner värmen till ca 4 av 6 och låt steka till ovansidan är torr och små bubblor börjar komma, skaka stekpannan bestämt så pannkakan lossnar. För stekpannan bakåt för att hämta fart, luta den lite frammåt och rör den frammåt i en mjuk rörelse där du kastar genom att vinkla handleden lite men främst genom att rycka stekpannan lite bakåt, för pannkakan kastas frammåt, inte uppåt för då suger den bara fast och kommer ingenstanns! Se i slowmotion i lilla filmen jag gjorde ;) Andra sidan av pannkakan steks bara kanske 30 sekunder, när den lätt glider runt i pannan är den färdig. Glid över på en tallrik som du gärna har värmt med lite vatten i micron, lägg lock över och stek resten av pannkakorna. Servera med valfritt tillbehör, varför inte göra lite blixtsnabb hallonglass? Blir det över kan du göra crêpes! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar