söndag 22 januari 2012

Bättre pizza hemma än på dom flesta pizzerior

Pizza får ofta stämpeln som skräpmat, det är tråkigt när det i själva verket kan vara väldigt festligt! Jag tycker inte en pizza ska vara perfekt rund, totalt jämn fördelning och sådär allmänt tråkig som vilken grandiosa som helst.. Jag vill ha min pizza dramatisk! Som det syns på bilderna har jag en baksten, att baka på plåt funkar men är krångligare, risk att bränna sig och svårare att få det bra. Lätt med viss prestationsångest efter att ha ätit ett antal pizzor i Italien i trakterna där man tittar på en lokal karta och känner igen ortsnamn från vilken pizzameny som helst.. I trakterna kring Vesuvius; den stora vulkanen nära Neapel. Däromkring är landskapet dramatiskt, oregelbundet och otroligt vackert, kanske är det så jag vill ha min pizza. Du kan givetvis ta vilken fyllning du vill, men ta inte för mycket!

Capricciosa 2st runda eller en långpanna

  • Pizzadeg
  • 3msk Tomatpuré
  • 3msk Vatten
  • 1msk Olivolja
  • Salt, Peppar, Mejram
  • 120g Rökt skinka/Bacon
  • 6st Championer
  • 2-3dl riven god lagrad ost, typ Herrgård, undvik färdigriven!

Starta ugnen i god tid, gärna på grill och 250°C eller högre. Blanda tomatpuré, vatten, olivolja, mejram, salt och peppar. Tomatsåsen färdig! Skär skinkan i små fina bitar, skiva championerna, mjöla en ren köksbänk lätt och skrapa ner degen, pudra lite mjöl på toppen, knåda lite snabbt men inte för noggrant, gör en fin boll genom att ta degen i dina händer och dra in kanterna in under degklumpen med en hand i taget varvet runt. Mjöla bakytan och kaveln lätt och kavla ut degen lagom rund genom att sammarbeta med degen, kavla utåt från mitten av degen i varierande riktning, kavla försiktigt och till slut har du en fin jämn botten. Flytta över degen till brödspaden innan du lägger på fyllningen för att slippa krånglig hantering, bakar du två pizzor så gör andra pizzan på en skärbräda, skjutsa över till brödpaden innan den ska gräddas. Satte du ugnen på grill slår du av den nu. Dra ut degen med händerna om den har dragit ihop sig. Tryck ihop kanten litegran så den blir lite tjockare än botten. Sleva på tomatsås, smeta ut jämt och ut på kanterna, sprid ut osten och lägg championerna på det, skinkan överst. Skjuts in i ugnen! Grädda ett par minuter till botten är krispig, vänta inte på färg på fyllnigen, vid det laget är pizzan ganska torr. Stick in brödspaden under botten och kolla om den verkar lite styv, då är det färdigt! Ta ut pizzan och ställ gärna in en tallrik att värmas, tar bara 15 sekunder, använd pannlapp för säkerhets skull! Skär upp med pizzaslicer direkt på brödspaden och skjutsa över till den varma tallriken, strö över Mejram eller Oregano ur det stora hålet på burken, pensla eventuellt kanterna med lite olivolja och servera direkt!
Min baksten likt den jag gav bort i julklapp, julrimet nedan!
Det nya som kommit, är det en fluga?
Eller något för oss, som saknar stuga?
Att inte längre, behöva lita på lotten
För att vara säker, på en krispig botten


Jag förstår inte dom som "inte äter pizzakanter".. NYBAKT BRÖD! Ät eftersom!
Självklart kan man baka pizza även utan baksten, men det blir lite klurigare och resultatet inte lika bra. Värm en plåt i ugnen och flytta överdegen till bakplåtspapper istället för brödspade, dra över den på den heta plåten, förslagsvis genom att ta ut plåten ur ugnen. :) Givetvis kan man koka egen tomatsås, man jag tycker inte det är värt det och krossade eller passerade tomater blir lite väl vattnigt för min smak.. Och tomatpuré är ju 430% tomat! ;)

Den bästa pizza jag har ätit var på en liten pizzeria på en bakgata i Salerno, pizzan serverades på aluminiumfolie på bricka, ingen trave pizzakartonger vid ugnen utan snarare en trave ved.. Han snurrade pizzan under gräddningen för att den skulle gräddas jämt, att baka pizza är en konst.. Vad den kostade? 3.5€ inkl en öl! :) Problemet är att jag nog aldrig hittar dit igen.. 

Jag kommer nog inte köpa pizza på ett tag!
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar