onsdag 19 oktober 2011

Godaste laxpastan!

Idag var en sån dag när jag bara stog och hängde på kylskåpsdörren medan jag tittade in och bara suckade.. Vad fan ska det bli till middag idag då? Inget vettigt hemma... Men så kom jag att tänka på att det finns ju en frys alldeles under, och jag har ett par bra recept för såna här tillfällen, och då finns det ett par krav. :)
  • Det får inte ta längre tid än det tar att koka pastan
  • Det ska vara saker som man kan ha hemma utan att dom blir dåliga
  • Det ska vara gott nog att bjuda nån på
Kort sagt en god och enkel utväg när det behövs!

Låt mig presentera Laxpastan!

Laxpasta 1 rejäl portion
1st Laxfilé i portionsbit
Citronpeppar
½ Gul lök
3-4dl Mjölk så det täcker
½ Fiskbuljongtärning
½ dl hackad dill
1 msk maizena
Pasta

Koka pastan enligt anvisning, ta fram laxen ur frysen, tina den lite halvt i micron, nog att den går att skära. Tärna laxen i önskad storlek, fräs i matfett med lök och rikligt med citronpeppar, häll över mjölk och smula i buljongtärningen, dra ner värmen och rör lite så det inte bränns, ta ett litet glas och blanda maizena med lite vatten så det inte blir några klumpar, häll redningen i såsen och rör om så det blandar sig, låt puttra och tjockna ett par minuter, släng i en näve hackad dill (gärna fryst), smaka av med salt och peppar. Vid det här laget är pastan nog färdig, häll av den och blanda den i såsen, servera genast! Limeklyftor är smidigare för småhushåll än citron, men man behöver varken eller. :)

Ska det bli matlåda eller förvaras så rekommenderar jag att man inte blandar det man lägger i lådan, och att man lägger såsen underst, så håller sig pastan så fräsch som möjligt!

Lämna gärna en kommentar. :)
Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar