torsdag 16 februari 2012

Emelies Kladdkaka

När det kommer till choklad är det många som pratar passionerat om hur det ska va, vad som är rätt. Sökte kladdkaksrecept här om dagen men det blev inte riktigt som jag ville ha den. För en kladdkaka är inte en brun sockerkaka. En kladdkaka är en solid, krämig, mjuk och len upplevelse. Kom ihåg att area ökar kvadratiskt mot diameter och därför är en 30cm form mer än dubbelt så stor som en på 20cm , därför måste man dubbla receptet för att få samma tjocklek och mjukhet! Så jag ringde till min kära mor som tycker om kladdkaka för det är nått man kan baka med ena handen medan man lagar annat med den andra, jag ringde och frågade om ett recept som inte är lika gammalt som det är klassiskt, för det kommer från en tjej som var vår granne under min uppväxt, ett år eller två yngre än mig, och ett tag bakade hon mycket och hennes recept på kladdkaka är det bästa jag känner till, därför delar jag med mig av det till er!

Emelies Kladdkaka i 23cm Pajform
Tesil och florsocker gör det lätt att pudra.

  • 150g Smör
  • 3dl Socker
  • 2dl Vetemjöl
  • 1dl Kakao
  • 2tsk Vaniljsocker
  • 2 Ägg
  • ½dl Ströbröd

Starta ugnen på 200°C. Smält smöret och häll ner allt utom ca en matsked i en skål med socker, kakao, vetemjöl och vaniljsocker, blanda ordentligt, rör till sist ner äggen så det blandar sig väl. Pensla pajformen med smöret som blev kvar, häll i ströbröd och skaka runt så det fördelas jämt, häll bort överflödet. Häll i smeten och stryk ut slarvigt, den flyter ut i ugnen ändå. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter, låt svalna så blir den godare och enklare att skära i bitar. Pudra gärna lite florsocker över vid servering, ta grädde eller glass till om du tycker det behövs, själv tycker jag tycker den är god som den är. Täck över med plast när den svalnat och förvara i kylen, håller sig mjuk och god ett par dagar, går även bra att frysa om man vill det.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar