tisdag 13 december 2011

Rostbiff/Tjälknöl, enklare än du tror!

Jag har alltid tyckt om rostbiff, särskilt lithells vi fick hem från mammas jobb ibland, den är bäst. Men för ett tag sen hittade jag billig kalvstek, en blev kvar och jag bestämde mig för att testa göra rostbiff av den. Frågade min kära mor om råd först. Recepten jag hittade är oerhört enkla, såhär gjorde jag min. Eftersom den var fryst klassas det nog som tjälknöl, eller nåstans mitt i mellan!

Rostbiff/Tjälknöl
  • 1-1.5kg fryst Kött, Exempelvis Kalvstek
  • 2tsk Salt
  • 2tsk Svartpeppar

 Starta ugnen på 125°C och ta bort både plast och eventuellt nät från köttet, spola i lite varmt vatten om nätet har fryst fast. Skär bort några hinnor om du tycker det behövs, salta och peppra runt hela och klappa fast det lite så det sitter kvar. In i ugnen på ett ugnssäkert fat ca 2-3 timmar beroende på storlek, vänd gärna köttbiten efter halva tiden för att få stekyta runt om. Var beredd att kolla innertemperatured med ugnstermometer för att vara säker på resultatet! Med 57°C blev min som ni ser fint rosa, precis som jag vill ha den, redan vid 60°C är den istället ganska grå, så pass på! Ta ut från ugnen när den är klar och låt kallna minst 15 minuter innan upp det du behöver,men låt den gärna kallna helt. Servera gärna med en hemgjord potatissallad eller på macka!
Servera med valfritt tillbehör!
En grymt lyxig måltid som är väl värd att längta efter! Det går även att medan köttet är varmt att bada i en mättad saltlösning, minst ca 4-6 timmar, saltningen blir då jämnare genom köttet. Här på bilden med min hemgjorda potatissallad och inlagd frilandsgurka! Recept på den kommer nog inom kort! Köttet håller att förvaras i kylen minst ett par dagar, kom ihåg att inte täcka en rostfri form med aluminiumfolie då det blir fula utfällningar, detta gäller alltid. Ingen aluminiumfolie mot rostfritt! Köttet går även utmärkt att frysa i tät förpackning för senare bruk, men kom ihåg att tiden inte stannar i frysen!
Lycka till!

1 kommentar:

  1. Åh, vad rosa och fin den ser ut! Perfekt, i min smak! :) Det ser ut som en riktigt god måltid!! Mums! /mamma

    SvaraRadera