tisdag 3 januari 2012

Korvstroganoff med ris

Korvstroganoff, snabbt, enkelt, billigt och gott! En av mina favorträtter när jag har köpt falukorv. Hittade billig falukorv av en sort jag gillar, och dessutom ett nytt buljongpulver utan smakförstärkare, så premiär för det också! Serveras med ris, köp ett ris du gillar, jag föredrar jasminris till allt utom risotto och risgrynsgröt! :)

Korvstroganoff 4-6 portioner, ca 20 minuter.
Jag litar på min traktörpanna från Green Pan! :)

  • 800g Falukorv
  • 1 Stor Gul Lök
  • 2 Vitlöksklyftor
  • 2msk Tomatpuré
  • 2msk Ajvar Relish
  • 2tsk Buljongpulver eller ½ Tärning
  • 4dl Mjölk
  • ¾dl Grädde
  • 1½msk (12g) Maizena Redning
  • Hackad Persilja & Svartpeppar

Hacka lök och vitlök, fräs i fett i en traktörpanna eller stor djup stekpanna. Skär falukorven i stavar genom att skiva på längden och skära på tvären. Lägg i tillsammans med löken och låt fräsa på medelhög värme ett par minuter till det får lite färg. Blanda det blöta med buljongpulvret i en bägare och häll över korven. Litar du på din panna så låt puttra under lock på låg värme i ca 10 minuter, om inte puttra utan lock på svag värme under omrörning men då kommer du få späda med lite vatten på slutet, men det är ju även precis vad som har kokat bort. Tillsätt lite hackad persilja och smaka av med svartpeppar. När du är nöjd så måttar du upp maizena redning i ett litet glas, häll i lite vatten och rör bort ev klumpar. Häll ner i pannan och rör om, det tjocknar ganska snabbt men låt puttra 2 minuter. För tjockt? Mer mjölk. För löst? Lite mer redning. Strö lite hackad persilja på toppen och servera medan det är varmt tillsammans med det ris du gillar, jag föredrar som sagt jasminris.

Supergod och enkel middag!
Ganska enkelt val tycker jag, inget större fan av smakförstärkare
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar