fredag 20 februari 2015

Beercurrency - När pengar känns för abstrakt

Både billigare och godare än att köpa pizza.
Jag har en passion för bra öl, trots att jag dricker ungefär två gånger i veckan är jag onykter kanske 3 gånger per år, hur går det ihop? Jo, jag köper den öl jag tycker om och är villig att betala för en bra produkt, jag dricker en öl till helgens middagar och jag väljer öl med omsorg efter vad som passar till maten, inte för att bli onykter utan för att det är gott.

På så vis representerar en god flaska öl ledighet och avslappning för mig, och snittpriset brukar vara 17 kr per 33cl flaska, då kan jag välja ganska fritt bland mina favoriter. Därav namnet, Beercurrency. Men det kunde lika gärna ha handlat om choklad.

Syftet med Beercurrency är att göra pengars värde mindre abstrakt. Ta exempel hur många tycker att några kronor högre pris för en matvara av högre kvalitet som är hållbart producerad är dyrt, men att lägga över 6000kr årligen på en mobiltelefon på ganska lösa grunder anses rimligt.

Så hur funkar det?

Enkelt! Jag räknar småsummor jag sparar i öl istället för i kronor.

Exempel: Varje lokalbussresa i Luleå kostar mig 20kr. Men att gå eller cykla är i stort sett gratis. Varje bussresa jag byter mot gång eller cykel sparar alltså in drygt en flaska öl. Låter det lite?
Varje vecka jag cyklar till skolan istället för att ta bussen sparar in värdet av 11 flaskor öl. Riktigt så mycket öl dricker jag inte, men tänk att pengarna kan betala för vinkokta musslor och en öl på Bishops varje lördagkväll. Enkelt val tycker jag. Dessutom tycker jag det är trevligare att cykla, och det är bra att röra på sig, men det får man på köpet.

Exempel: Varje pizza jag köper kostar mig ungefär 75 kronor. Men varje pizza jag bakar själv kostar ungefär 25 kronor, de 50 kronor jag sparar räcker alltså till 3 flaskor öl. Så om jag istället för att köpa pizza bakar pizza så får jag alltså tre flaskor öl på köpet, för besväret. Med lite träning bakar man dessutom bättre pizza än pizzerian, det dröjer inte längre innan besparingen betalar en baksten för att kunna baka pizza hemma på allvar.

Exempel: En lunch på nån av skolans restauranger kostar ungefär 60 kronor per dag. Men en lunchlåda kostar mig bara ungefär 15 kronor. Så: Varje gång jag äter lunchlåda istället för på lunchrestaurang sparar jag in drygt 2.5 flaskor öl.

Exempel: Dragkedjan på min favoritjacka är trasig. Att köpa en ny kostar 1500kr. Men att lämna in jackan till en sömmerska som byter dragkedjan kostar ~500kr. Kan jag byta dragkedjan själv så kostar det bara 100kr. Här finns alltså pengar att spara, och nu räknar vi inte i flaskor öl, utan i hela lådor.

Resultat?
Om jag följer de tre första fullt rimliga exemplen och bakar pizza en gång per vecka, så sparar jag alltså in en hel låda med 24 flaskor av min favoritöl (eller en femhundring) varje vecka, per person.

Att hantera en ekonomi handlar ju om att hushålla med begränsade resurser, att göra en sak betyder att man inte kan göra en annan. Genom resonemanget i Beercurrency vill jag visa på allt man väljer bort genom att välja de enkla alternativen, som att ta bussen (eller ännu värre bilen) eller att betala för att någon annan ska laga din mat.


Fundera vad du njuter av, vad du helst unnar dig när du har möjlighet, gärna något hyfsat billigt. Och sätt igång. Men kom ihåg, det ska inte gå till överdrift. För det handlar inte om att dricka öl för pengarna, utan att göra något roligare för dem! Vi köper nästan allting ekologiskt, vi väljer kvalitetsprodukter och väljer nästan fritt vilken mat vi vill äta och har hög matstandard generellt, ändå är vår matbudget för två personer "bara" omkring 2500kr per månad. Mycket genom att laga maten från grunden och genom att baka brödet själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar