torsdag 13 oktober 2011

Tystnad, tagning.

Efter att under en lång tid ha spammat ner mina stackars Facebookvänner med diverse bilder och skryt om mat och bakning så känner jag att det är dags för något nytt! Även om en blogg om bak & matlagning känns lite gjort och trots att jag inte är en kock eller konditor med 40 års erfarenhet, utan tvärt om en 23årig kille vars enda yrkesmässiga erfarenhet av kök är en veckas praktik på en vägkrog/pizzeria när jag gick i åttan.. Så tror jag att jag har något att berätta! Om någon vill lyssna återstår att se :)

Men här blir det ingen pretentiös matlagningskonst för syns skull, utan snarare en plats för mer eller mindre korkade idéer, för matlagning handlar ju om kreativt skapande, inte om rätt och fel.
Så på samma sätt som min frilufsblogg På Äventyr i Livet riktar sig mot dom som inte tar sig ut, så är tanken att här ska det visas på dom möjligheter som finns med ganska enkla medel!

Favoritverktygen
Det som är anmärkningsvärt är väl.. dubbelsidigt diamantbryne för den härliga "fastna i skärbrädan"-känslan, degkrokar; kanske det mest underskattade verktyget i ett litet kök, Keramisk kniv som dock är väldigt ny men känns bra än så länge! Mortel; en ny favorit är att mortla grovsalt och ha som bordskrydda, bättre än havssalt, tycker jag. Samt givetvis silikonsleven från Le Creuset!

Skål!
En studie av Margerete, här i unga år, den största på bilden är 750 ml. Bästa skålarna som finns?
Funkar alldeles utmärkt att vispa grädde eller smälta choklad i!

Men... Det är ju maten som ska vara i fokus.
Planen är att inom kort skriva ett par inlägg med ett tydligt tema.. Exempelvis om smidig brödbakning, enkelt glassmakande (min marianneglass är snart slut), kanske något om te, om öl, får se. :)
Senare så skriver jag om det som är värt att skriva om!
Sen kommer det nog upp lite småsaker via twitter. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar